HTML

Fiatalok Konferenciája

A Fiatal Kutatók Konferenciája utódjaként létrejött FiKon, azaz Fiatalok Konferenciája ezúttal az ELTE BTK és a DE BTK támogatásával, hallgatóinak közös szervezésében 2021 őszén kerül megrendezésre Budapesten.

Címkék

absztrakt (1) adatbázis (1) Adattár (1) Arianna könyvek (1) Balassi Bálint (1) Balogh Zsuzsánna (1) Bánffy Dénes (1) barokk irodalom (2) Bartók Zsófia Ágnes (1) bemutatkozás (2) Bethlen Kata (2) Bogáti Fazakas Miklós (1) Bognár Péter (1) Busch Péter (1) Cserei Mihály (1) Debreceni Egyetem (1) de btk konferencia (1) diákszálló (1) e-mail (1) ELTE (1) ELTE BTK (1) ELTE BTK Régi Magyar Irodalom Tanszék (3) ember (1) erkölcsbotanika (1) Esterházy család (1) fagyi (1) Fajt Anita (1) felekezetiség (1) felhívás (2) Fésű Anna (1) Fiatal Kutatók Konferenciája (6) fikon (16) Frangepán Ferenc (1) Garaczi Zoltán (1) Gesztelyi Hermina (2) Görög Dániel (2) Grand Café (1) határidő (3) hostel (1) hotel (1) irodalmi körök (1) irodalomtörténet (3) iskolatörténet (1) jelentkezés (1) József Attila Kör (1) jó idő (1) Kant (1) kérdés (1) Koháry István (1) kollégium (1) konferencia (6) konferenciakötet (1) könyvtár nyitvatartás (1) kor (1) kortárs (1) kortárs magyar irodalom (1) középkori irodalom (3) Küküllei János (1) kultúrjav (1) LibreOffice (1) magánkönyvtár (1) Markó Anita (1) Maróthy Szilvia (2) Moritz Kinga-Éva (1) művelődéspolitika (1) női irodalom (2) nyári nyitvatartás (1) nyelv (1) nyelvészet (1) nyitás (1) odt-formátum (1) olvasóközönség (3) önéletírás (1) oratio (1) Pákei József (1) Pallas (1) panzió (1) Papp Sára Írisz (1) Pap Balázs (1) Pázmány Péter (1) Pécsi Lukács (1) politikai publicisztika (1) Posta Anna (1) PPKE (1) prédikáció (3) programfüzet (1) psalterium (1) ráolvasások (1) reciti (2) régi magyar irodalom (1) reneszánsz irodalom (2) rezümé (4) Rimay János (1) statisztika (1) szállás (1) szeptember 15 (1) szervező (1) szöveghagyomány (1) SZTE BTK (1) SZTE BTK Régi Magyar Irodalmi Tanszék (3) tankönyvkiadás (1) társ (1) térkép (1) textília (2) Torday János (1) törökellenes irodalom (1) Uránia (1) vers (2) verskötet (1) visszaszámlálás (1) Wathay Ferenc (1) zsoltárparafrázis (1) Címkefelhő

2020.10.11. 19:00 vrabelym

Bemutatjuk előadóinkat: Hernády Judit (PPKE)

Hernády Judit vagyok, a PPKE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának másodéves hallgatója, Textológia és régi irodalom programon. Disszertációm témája a magyar nyelvű barokk udvari költészet, ezen belül elsősorban Esterházy Pál és Koháry István líráját vizsgálom, de a fenti kategória alá sorolt többi költő (Listius László, gróf Balassa Bálint és Beniczky Péter) munkásságával is foglalkozom. Tágabb érdeklődési körömbe tartozik Balassi Bálint, Rimay János és Zrínyi Miklós költészete, illetve a katolikus egyházi énekek 17. századi korpusza.

hernady-judit.jpg

„Egyszer írt versemet nem is jobbítottam...”: A kézirat mint a költői alkotásmódról nyerhető információk forrása a Koháry-kolligátumok tükrében

 

Koháry István (1649–1731) költeményeinek egy része a nyomtatványok mellett több kéziratos és nyomtatott anyagot egyaránt magába foglaló kolligátumban is ránk maradt. Bár e kéziratos források nem autográfok, a szerzőtől vagy a szerző környzetétől származónak tekinthetők, ezért fontos többletinformációkkal szolgálnak a szövegek alakulástörténetéről. Előadásomban a kétféle fizikai hordozó tartalmi és formai jellemzőit összevetve kísérlem meg a Koháry-féle „fűzfapoézis” – és ezáltal a 17. századi magyar nyelvű költészet – szövegformálásának néhány vonatkozását bemutatni.

A kolligátumok kéziratos anyagában a korrektúrajavítások mellett olyan szövegmódosítások is találhatóak, melyek egyes költemények keletkezési folyamatára is némi rálátást biztosítanak. Ezek esetében részletesen elemzem a szerző szövegátalakító eljárásait, illetve az adott műre vonatkozó koncepcióbeli elmozdulásokat. A kisebb-nagyobb javítások és módosítások azt jelzik, hogy Koháry a kiadások előkészítése során újra átnézte műveit, s a fűzfapoézisnél magasabb fokú költői tudatosságra valló módon eszközölt rajtuk különféle változtatásokat: az apró stilisztikai-grammatikai korrekciók mellett egész költemények újraírására vagy eltérő cikluselrendezés kialakítására is sort kerített. A kéziratok nem publikált alkotásainak, elvetett változatainak és töredékeinek köszönhetően pedig a szerzői szelekció szempontjai is megmutatkoznak.

A vizsgált példák egyfelől igazolják azt a szakirodalomban már korábban is felvetődő vélekedést, hogy Koháry börtönköltészete nem nélkülözi a fiktivitást azokban az elemeiben sem, amelyeket a szöveg referenciális utalásokként látszik működtetni. Másfelől a gondos szövegátalakító műveletek, a fiktivitás hangsúlyos szerephez juttatása és a nagyobb kompozíciók tudatos megszerkesztése a versein mit sem alakító fűzfaköltő szerepét magára öltő szerző önmeghatározását is kevéssé komolyan vehetőnek mutatja.

A konferencia programja megtekinthető itt.

Szólj hozzá!


2020.10.11. 16:00 vrabelym

Bemutatjuk előadóinkat: Székely Márton (ELTE)

Székely Márton vagyok, az ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Iranisztika Doktori Programján doktorandusz. Disszertációm témája a 11. századi költő Manučehri Dāmġāni fennmaradt dívánja (összegyűjtött versei), illetve ennek kéziratos hagyománya, recepciótörténete a kortárs szerzők összefüggésében. Érdeklődési területem általánosan a 10–12. századi perzsa költészet és ennek 16-18. századi kéziratos hagyománya, recepciója a költői antológiákban.

szekely-marton.jpg

Taqi al-Din Kāšāni költői antológiája és a 11. századi perzsa líra kéziratos hagyománya és recepciótörténeti kérdései

 

Taqi al-Din Kāšāni Kholāsat al-ašʿār va zobtat al-afkār („A versek lényege és a gondolatok java”) című antológiája 1593-ban készült, majd 1614-ben egy újabb verzióban függelék is járult hozzá. Az első négy fejezet a szerző előtt élt perzsa költőket tartalmazza, a függelék kortársait. Az antológia már a mérete miatt is figyelemreméltó: összesen 350000 verssort idéz, valamint minden költőhöz hosszú prózai életrajzot. A számunkra érdekes első kötet első fejezete (körülbelül ezer, sűrűn írt kéziratoldal) a „legkorábbi költők” listáját tartalmazza, összesen huszonöt életrajzzal.

A 10–12. századi (és általában a 13. századi mongol inváziót megelőző) perzsa lírai költészet nagy része nem maradt fenn eredeti vagy korai kéziratos formában. A ma ismert klasszikus perzsa irodalmi kánon meghatározó darabjait általában igen késői, sokszor 18-19. századi kéziratokból, illetve az ezek alapján készült modern kiadásokból ismerjük. Feltehető azonban, hogy ennek a modern korpusznak az alapja egy Szafavida-kori korpusz, az előbb említett antológia és az ezzel egyidőben megjelenő, nagyrészt ismeretlen és felhasználatlan 16–17. századi kéziratok.

Mindezek ellenére Taqi al-Din antológiája kevés kutatás tárgya, a korai költészettel foglalkozó részei kiadatlanok. Életrajzi részeit mint történeti forrást értéktelennek tartják a 19. századi költészeti kánont formáló irodalmi személyiségek (mint Rezā-Qoli Khān Hedāyat, aki számos korai költő összes verseit rendezte a ma ismert formájára) – részben a Szafavida-kori irodalom elleni előítéletekből. Kutatásomban új irányból, a recepciótörténet és a kéziratos hagyomány felől közelítek meg olyan korai panegyricus- költőket, mint Manučehri Dāmġāni vagy Farrokhi Sistāni (11. század eleje). Ennek a recepciótörténeti folyamatnak az egyik legfontosabb állomása Taqi al-Din Szafavida-kori antológiája. Ezt a forrást mutatom be néhány korai költő kéziratos hagyományának kontextusában, szemléltetve doktori disszertációm fontosabb kérdéseit és kutatási problémáját.

A konferencia programja megtekinthető itt.

Szólj hozzá!


2020.10.11. 13:00 vrabelym

Bemutatjuk előadóinkat: Molnár Cintia (ELTE)

Idén szeptemberben kezdtem az ELTE BTK irodalom- és kultúratudomány mesterképzésén. Balassiról szólva visszatérő dilemma, hogy a leggazdagabb költeményforrás, a Radvánszky-kódex 75-ös számig tartó, meg-megszakadó és ugráló versszámlálása magától a költőtől származik-e. Horváth Iván szuperkompozíciós olvasta és mindenekelőtt az a bennefoglalt tény, hogy a kódex verssorendjét követve a teljes Balassi-részen átívelően egy fordulatokban gazdag, egységes „önéletrajzi mese” bontakozik ki (melynek lírai főhőse külön alciklusban tervezgeti költői életművét) egy nagyon határozott igent sugall válaszként a kérdésre. Ez pedig a 75-ig tartó sorszámozásra és lejegyzőjére, a másolóra összpontosítja az olvasó figyelmét.

molnar-cintia.jpg

A Balassa-kódex első másolójának arcképe a rejtőzködő, 3*33-as szuperkompozíciós olvasatban

 

A magyar irodalom kezdetei c. előadás-sorozaton, Horváth Iván tanár úr egyetemi előadásain jól átérthetővé vált az, hogy a Balassi-könyvben foglalt fiktív, a költő álönéletrajzának lírai története egy rendkívül töredékesnek, fájóan fragmentáltnak tűnő, ám mélystruktúrájában egy számszimbolikus, istendicsérő szuperkompozíciót rejt el.

Egy ponton mindenképp ellenkezem az interpretációval: nemcsak hozzávetőlegesen, hanem egészen a műgondba foglaltnak tételezem a másoló munkáját, így a metrum és az egyes művek szintje mellett a ciklusszerkezet szintjén is érvényesül (a 3-as és) a 33-as szám szimbolikus jelentése. Az előadásban egy újabb számlálási útvonalat ajánlok a verskötet 99-es versszámának eléréséhez, melyben a 99. verset „megtalálva” azonnal kínálkozik egy a szerkezet mögött álló, a kornak megfelelő, humanista világszemléleti modell.

Adódik azonban a kérdés, hogy nemcsak egy véletlen, fondorlatos egybeesés engedi-e meg a műgondba zárni és a mű belső világába utalni magát a másolói tevékenységet.

Ha egy színskála megrajzolásával nyomon követjük, rögzítjük a másolónk mindenféle szöveggondozási eljárását, feltűnővé válik, hogy a három alciklus – az istenes, a török bejtek és a Célia-versek – együttvéve a verskötet ciklusszerkezetét tükröző mise en abyme-t képeznek, ami több vonatkozásban is hű mása a triptichon-felépítésű gyűjteménynek.

A konferencia programja megtekinthető itt.

Szólj hozzá!


2020.10.08. 10:19 vrabelym

Az első online FiKon // program

Elkészült a Fiatalok Konferenciája idei programja! A járványhelyzet miatt sajnos a konferencia mégse Debrecenbe, hanem az online térbe költözik. Az eseményt a Zoom alkalmazás segítségével fogjuk közvetíteni, a részletekkel még jelentkezünk, várunk mindenkit!

Ne felejtse senki:

Téma: Kéziratosság és nyomtatott kultúra a régiségben.

Helyszín és dátum: MINDENHOL, 2020. október 15–16.

(A konferencia programja pdf-ben is elérhető itt.)

Szólj hozzá!


süti beállítások módosítása