Idén szeptemberben kezdtem az ELTE BTK irodalom- és kultúratudomány mesterképzésén. Balassiról szólva visszatérő dilemma, hogy a leggazdagabb költeményforrás, a Radvánszky-kódex 75-ös számig tartó, meg-megszakadó és ugráló versszámlálása magától a költőtől származik-e. Horváth Iván szuperkompozíciós olvasta és mindenekelőtt az a bennefoglalt tény, hogy a kódex verssorendjét követve a teljes Balassi-részen átívelően egy fordulatokban gazdag, egységes „önéletrajzi mese” bontakozik ki (melynek lírai főhőse külön alciklusban tervezgeti költői életművét) egy nagyon határozott igent sugall válaszként a kérdésre. Ez pedig a 75-ig tartó sorszámozásra és lejegyzőjére, a másolóra összpontosítja az olvasó figyelmét.
A Balassa-kódex első másolójának arcképe a rejtőzködő, 3*33-as szuperkompozíciós olvasatban
A magyar irodalom kezdetei c. előadás-sorozaton, Horváth Iván tanár úr egyetemi előadásain jól átérthetővé vált az, hogy a Balassi-könyvben foglalt fiktív, a költő álönéletrajzának lírai története egy rendkívül töredékesnek, fájóan fragmentáltnak tűnő, ám mélystruktúrájában egy számszimbolikus, istendicsérő szuperkompozíciót rejt el.
Egy ponton mindenképp ellenkezem az interpretációval: nemcsak hozzávetőlegesen, hanem egészen a műgondba foglaltnak tételezem a másoló munkáját, így a metrum és az egyes művek szintje mellett a ciklusszerkezet szintjén is érvényesül (a 3-as és) a 33-as szám szimbolikus jelentése. Az előadásban egy újabb számlálási útvonalat ajánlok a verskötet 99-es versszámának eléréséhez, melyben a 99. verset „megtalálva” azonnal kínálkozik egy a szerkezet mögött álló, a kornak megfelelő, humanista világszemléleti modell.
Adódik azonban a kérdés, hogy nemcsak egy véletlen, fondorlatos egybeesés engedi-e meg a műgondba zárni és a mű belső világába utalni magát a másolói tevékenységet.
Ha egy színskála megrajzolásával nyomon követjük, rögzítjük a másolónk mindenféle szöveggondozási eljárását, feltűnővé válik, hogy a három alciklus – az istenes, a török bejtek és a Célia-versek – együttvéve a verskötet ciklusszerkezetét tükröző mise en abyme-t képeznek, ami több vonatkozásban is hű mása a triptichon-felépítésű gyűjteménynek.
A konferencia programja megtekinthető itt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.