HTML

Fiatalok Konferenciája

A Fiatal Kutatók Konferenciája utódjaként létrejött FiKon, azaz Fiatalok Konferenciája ezúttal az ELTE BTK és a DE BTK támogatásával, hallgatóinak közös szervezésében 2021 őszén kerül megrendezésre Budapesten.

Címkék

absztrakt (1) adatbázis (1) Adattár (1) Arianna könyvek (1) Balassi Bálint (1) Balogh Zsuzsánna (1) Bánffy Dénes (1) barokk irodalom (2) Bartók Zsófia Ágnes (1) bemutatkozás (2) Bethlen Kata (2) Bogáti Fazakas Miklós (1) Bognár Péter (1) Busch Péter (1) Cserei Mihály (1) Debreceni Egyetem (1) de btk konferencia (1) diákszálló (1) e-mail (1) ELTE (1) ELTE BTK (1) ELTE BTK Régi Magyar Irodalom Tanszék (3) ember (1) erkölcsbotanika (1) Esterházy család (1) fagyi (1) Fajt Anita (1) felekezetiség (1) felhívás (2) Fésű Anna (1) Fiatal Kutatók Konferenciája (6) fikon (16) Frangepán Ferenc (1) Garaczi Zoltán (1) Gesztelyi Hermina (2) Görög Dániel (2) Grand Café (1) határidő (3) hostel (1) hotel (1) irodalmi körök (1) irodalomtörténet (3) iskolatörténet (1) jelentkezés (1) József Attila Kör (1) jó idő (1) Kant (1) kérdés (1) Koháry István (1) kollégium (1) konferencia (6) konferenciakötet (1) könyvtár nyitvatartás (1) kor (1) kortárs (1) kortárs magyar irodalom (1) középkori irodalom (3) Küküllei János (1) kultúrjav (1) LibreOffice (1) magánkönyvtár (1) Markó Anita (1) Maróthy Szilvia (2) Moritz Kinga-Éva (1) művelődéspolitika (1) női irodalom (2) nyári nyitvatartás (1) nyelv (1) nyelvészet (1) nyitás (1) odt-formátum (1) olvasóközönség (3) önéletírás (1) oratio (1) Pákei József (1) Pallas (1) panzió (1) Papp Sára Írisz (1) Pap Balázs (1) Pázmány Péter (1) Pécsi Lukács (1) politikai publicisztika (1) Posta Anna (1) PPKE (1) prédikáció (3) programfüzet (1) psalterium (1) ráolvasások (1) reciti (2) régi magyar irodalom (1) reneszánsz irodalom (2) rezümé (4) Rimay János (1) statisztika (1) szállás (1) szeptember 15 (1) szervező (1) szöveghagyomány (1) SZTE BTK (1) SZTE BTK Régi Magyar Irodalmi Tanszék (3) tankönyvkiadás (1) társ (1) térkép (1) textília (2) Torday János (1) törökellenes irodalom (1) Uránia (1) vers (2) verskötet (1) visszaszámlálás (1) Wathay Ferenc (1) zsoltárparafrázis (1) Címkefelhő

2022.11.02. 18:10 Kovács Annamari

Bemutatjuk előadóinkat: Jármi Bence (DE)

Jármi Bence vagyok, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának, Filozófia Mester szakos hallgatója. Másodéves, végzős hallgatóként a szakdolgozatom témája a német idealizmus Immanuel Kant és Georg Wilhelm Friedrich Hegel közötti időszaka. Kutatásom során leginkább az Immanuel Kant kritikai filozófiájában megjelenő „reflexió” fogalommal, illetőleg Kant által szegmentáltan kidolgozott történetfilozófia koncepciójával foglalkoztam. Leginkább arra vagyok kíváncsi, hogy a Kant filozófiájában jelen levő történetiség hogyan válik metafizikai koncepcióvá, és hogy ennek milyen következményei vannak a német idealizmus Kant és Hegel közötti időszakára nézve. Mindez tágabb értelemben véve azért jelentős, mert a történelem szerepe, különösen Hegelnél metafizikai fordulatot vesz. Szemben a Kantnál betöltött mellékes, antropológiai, és teleológiai szerepével; Hegelnél a történelem a Szellem fejlődésének meghatározó strukturális elemévé válik. Ezen kívül érdeklődési területeim közé tartozik Spinoza és Leibniz filozófiája és hatásuk a német idealizmus egészére. Továbbá foglalkoztat Hegel és Lukács György filozófiatörténeti jelentősége a Marxizmusra tett hatásuk szempontjából. Leendő doktori kutatásom egyik általános célkitűzése lesz a társadalom, a politika és a filozófia viszonyának akkurátus feltérképezése és megértése.

A szabadság problémája a panteizmus-vitában: Adalékok Jacobi Spinoza-könyvének filozófiatörténeti jelentőségéhez

1785-ben jelent meg Friedrich Heinrich Jacobi Spinoza-könyvként ismert műve (Über die Lehre des Spinoza in Briefen an den Herrn Moses Mendelssohn). A szöveg később alapjául szolgál a kor német társadalmában széleskörűvé váló panteizmus-vitának. A Spinoza tanításait tematizáló diskurzus három fő alakja között (Jacobi, Lessing és Mendelssohn), a kialakuló polémia fő okát a Spinoza filozófiájával való szembefordulás, illetőleg a vallás és a filozófia viszo-nyának újra definiálása motiválja. Előadásomban a Spinoza-könyv szövegét elemezve azt fogom bemutatni, hogy a Jacobi által választott filozófiai beszédmód, a történet levélformában való közlése, a Lessinggel folytatott párbeszéd; továbbá az ez alapján rekonstruálható konfliktus Jacobi és Mendelssohn között, mennyiben tekinthető tradicionális filozófiai dialógusnak. Előadásomban arra is keresem a választ, hogy Jacobi interpretációjában hogyan helyezhető el Spinoza az ateizmus modern kori történetében. Elemzésem alapját a Jacobi által is idézett spinozai „szabadság” fogalom képezi. Az előadás első felében az elemzett mű strukturális felépítését figyelembe véve, röviden bemutatom a fent említett három filozófus koncepciójának spinozai aspektusait. Különös tekintettel arra, hogy a vizsgált korszak Kanthoz kötődő recepciójában miként helyezhető el az éppen kialakuló panteizmus-vita. Az előadás második felében a szabadság filozófiai problémájának részletes taglalásán keresztül a Spinozától való vélt elfordulás fenntarthatóságát vizsgálom meg. A készülő tanulmányom kulcskérdése tehát arra vonatkozik majd, hogy mennyiben lehetséges elfordulni a spinozai koncepciótól, amennyiben fenn kívánjuk tartani a filozófia spekulatív jellegét, mely a német idealizmus későbbi évtizedeiben már a filozófiai gondolkodás meghatározó sajátossága.

ezt_kuldom_1.jpg

 

Szólj hozzá!


2022.11.02. 14:10 Kovács Annamari

Bemutatjuk előadóinkat: Kovács Dániel László (PTE)

Kovács Dániel László vagyok, a PTE BTK Interdiszciplináris Doktori Iskola hallgatója. Történészi tanulmányaimat 2017-ben kezdtem a Pécsi Tudományegyetemen, jelenleg az "Európa és a magyarság a 18–20. században" programban veszek részt elsőéves doktoranduszként. Kutatási területem a magyar rendiség utolsó korszaka. Eddig munkáimban elsősorban az 1790 és 1848 közötti vármegyei világgal foglalkoztam, azon belül is a dél-dunántúli régióval, különösképpen Somoggyal.
Készülő doktori disszertációm alapvetően egy vármegyetörténeti kutatás, részben klasszikus közigazgatástörténeti, részben újabb társadalom-, illetve vidéktörténeti szempontok alapján. A vármegye tökéletes környezet arra, hogy a helyi sajátosságokon, eltéréseken túl az országos, birodalmi szint általánosságait is elemezhessük. A különbségekből és mintakövetésekből nem csak a helyi viszonyokra következtethetünk, hanem a nagyegészet formáló tényezőkről is élesebb képet kaphatunk, korábban nem látott összefüggéseket fedezhetünk fel.
A rendiség utolsó korszakát sokáig leginkább egyetlen egy konfliktusgóc, a reformerek és a reform-ellenesek küzdelme mentén mutatták be a nagy történeti szintézisek. A valóságban azonban számos más tényező is polarizálta a periódus közéletét. Dolgozatom ezen tényezőkre helyezi a fókuszt. Vizsgálatomban a hagyományos rendi ellentétek mellett olyan kevésbé feldolgozott jelenségekkel foglalkozom, mint a hivatali visszaélések problémája, a főispáni hatalom határairól folyó küzdelmek, valamint a rendeket még továbbra is megosztó felekezeti széthúzások. Jelen konferencián utóbbi tematikát érinteném az 1790 és 1800 közötti időszakban.
Köztörténetből ismert, hogy II. József 1781-es türelmi rendelete az 1790–91-es diétán törvényerőre emelkedett, ezzel pedig megtörtént a protestáns nemesség szinte teljes emancipációja (a dekretális eskü eltörlése, az aulikus helyek megszűntetése stb.) A vármegyei szint vizsgálata Somogyban azonban mást mutat. Bár a közigazgatástörténet hagyományos forrásai (közgyűlési jegyzőkönyvek, iratok) szintén a felekezeti egyenlőség megszületéséről tudósítanak, más dokumentumok igencsak árnyalják a képet. A sorok között olvasva, illetve magánlevelezéseket, irodalmi műveket is bevonva a kutatásba, több helyen találkozhatunk a protestáns emancipáció hiányosságaival a 18. század végi Somogyban. Ezen hiányosságok alatt elsősorban nem a tovább élő korlátozó intézkedéseket (a vegyesházasságok és az áttérések kérdését) értem, hanem azokat a lassan változó íratlan szokásokat, személyes előítéleteket, amelyek még hosszú évtizedekig megnehezítették a protestáns nemesség érvényesülését a dél-dunántúli térségben.
Előadásomban az 1790 után el nem tűnő felekezeti konfliktusokat, illetve azok forrásait mutatom be Somogyban, főként a katolikus Boronkay József és a református Palóczi Horváth Ádám vitáira, levelezéseire építve prezentációmat.
A protestáns nemesség emancipációja és az ebből eredő konfliktusok 1790 után
Az 1790 és 1848 közötti vármegyei politizálás vizsgálata már több kutatásom tárgyát képezte. A vármegyei szervek, hivatalok működése állandó volt a rendiség utolsó korszakában – szemben a periodikusan összehívott országgyűlésekkel – így a politikai változások, csatározások története a törvényhatóságok feldolgozásán keresztül rajzolható fel igazán. Gyakran teljesen más megvilágításba kerülhetnek makroszinten megfigyelhető jelenségek, ha egy fokkal lentebb, mezoszinten is elemezzük azokat. Ilyen például a felekezeti konfliktusok kérdése is.
Köztörténetből ismert, hogy II. József 1781-es türelmi rendelete az 1790–91-es diétán törvényerőre emelkedett, ezzel pedig megtörtént a protestáns nemesség szinte teljes emancipációja (a dekretális eskü eltörlése, az aulikus helyek megszűntetése stb.) A vármegyei szint vizsgálata Somogyban azonban mást mutat. Bár a közigazgatástörténet hagyományos forrásai (közgyűlési jegyzőkönyvek, iratok) szintén a felekezeti egyenlőség megszületéséről tudósítanak, más dokumentumok igencsak árnyalják a képet. A sorok között olvasva, illetve magánlevelezéseket, irodalmi műveket is bevonva a kutatásba, több helyen találkozhatunk a protestáns emancipáció hiányosságaival a 18. század végi Somogyban. Ezen hiányosságok alatt elsősorban nem a tovább élő korlátozó intézkedéseket (a vegyesházasságok és az áttérések kérdését) értem, hanem azokat a lassan változó íratlan szokásokat, személyes előítéleteket, amelyek még hosszú évtizedekig megnehezítették a protestáns nemesség érvényesülését a dél-dunántúli térségben.
Előadásomban az 1790 után el nem tűnő felekezeti konfliktusokat, illetve azok forrásait mutatom be Somogyban, főként a katolikus Boronkay József és a református Palóczi Horváth Ádám vitáira, levelezéseire építve prezentációmat.kovacs_daniel_laszlo_fenykep.jpg

Szólj hozzá!


2022.11.02. 10:10 Kovács Annamari

Bemutatjuk előadóinkat: Éliás János (DE)

Éliás János vagyok, ötödéves angol-történelem osztatlan tanári mesterszakos hallgató a Debreceni Egyetemen (2018–). Kutatásaim főként a 18–19. századi protestáns egyház- és oktatástörténetre irányulnak, ezen belül is a Heves-Nagykunsági Református Egyházmegye eklézsiáinak és iskoláinak története, tehát az egyházközségek kialakulása, a felekezetek szerinti demográfia és a településeken élő családok története; illetve prozopográfiája, tehát a térségben szolgáló lelkészek, iskolamesterek (rectorok), segédtanítók (praeceptor publicusok) és a régió diáksága, akik a magyarországi református kollégiumokba iratkoztak be. Kutatásaimat 2020-ban és 2021-ben az Emberi Erőforrások Minisztériumának Szegedi Kis István Kutatói Ösztöndíja segítette.
„Az Isteni tisztelettől pro hic et nunc semmi nemű tekéntetéért nem desciscálunk”: Református–katolikus szembenállások a 18. századi Karcagújszálláson
 
Karcagújszállás lakossága a 18. század első feléig teljes egészében református volt. Ez az 1769-es évtől változott meg, amikor Mária Terézia királynő nyomására és a Jászkun Kerület katolikus főkapitánya, Almásy Pál közbenjárására betelepültek a városba az első római katolikusok. A református egyházközség és az ugyanezen vallást követő városvezetés több alkalommal is összetűzésbe került az újonnan érkező más felekezet tagjaival, a katolikusok 1769-es betelepülése azonban nem jelenti azt, hogy korábban nem állt fenn ilyesfajta ellentét a Nagykunság és a felsőbb szintek (Jászkun Kerület, Helytartótanács) között. Karcag város protocollumai az 1730-as évektől kezdve maradtak fenn, ettől kezdve követhetjük nyomon a helyi és kerületi szintű összetűzéseket a két felekezet között. Kutatásunkat főként primer források feldolgozásával végeztük, melyből kiemelhetők a Jászkun kerületi és Karcag városi jegyzőkönyvek, a karcagi katolikus és református egyházközségi protocollumok, valamint az anyakönyvek és magánjellegű levelezések is. Előadásunk legfőbb célja bemutatni az 1739-es karcagi pestisjárványt és az amögött meghúzódó felekezeti ellentéteket, az első római katolikusok Karcagra településének körülményeit 1769-ben és az azt követő évtizedben, valamint a különféle városi és kerületi ügyeket, melyek a katolikus betelepülés első évtizedeiben történtek a két felekezet között. Az előadásunkban igyekszünk fényt deríteni továbbá a katolikus vallásra történő áttérések gyakoriságára, valamint református részről a hitelvek esetleges megszegéséből fakadó penitenciatartás mértékére is.
elias-janos.jpg

Szólj hozzá!


2022.11.01. 18:09 Kovács Annamari

Programfüzet

Elkészült a 2022-es FiKon programfüzete! Nézegessétek és találkozzunk Debrecenben november 10-én!

program01.jpg

program02.jpg

program03.jpg

program04.jpg

program05.jpg

Szólj hozzá!


süti beállítások módosítása